Karakter boyutu : 12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto

Süleyman Şah kabrinden işte böyle çıkarıldı

22.02.2015 23:14
Suriye topraklarına düzenlenen bir operasyonla üçüncü defa kabrinden çıkarılan Süleyman Şah'ın naaşı, önümüzdeki günlerde başka bir yere nakledilecek. Peki Süleyman Şah kabrinden nasıl çıkarıldı? Mezarların bir başka yere nakledilmesi anlamına gelen ve Ba

Süleyman Şah'ın naaşının ve emanetlerinin kurtarılması için düzenlenen sınır ötesi operasyon hakkında bilgi veren Başbakan Ahmet Davutoğlu, "Bu mekan üçüncü kez yer değiştirmiş. Yine Suriye sınırları içinde kalmıştır. Bu da geçici bir nakildir. Suriye'de şartlar düzeltildiğinde ümit ederiz ki asıl yerine nakl-i kubur yapılabilir Bugün nakl-i kubur için yine bir dini tören yapılacak birkaç saat içinde. Türkiye'de geçici olarak bu emanetler muhafaza edilecek" dedi.

Peki, Süleyman Şah'ın naaşının naklinde uygulanan ve Başbakan Davutoğlu'nun adından söz ettiği; kabrin nakledilmesi, mezarın başka bir yere taşınması anlamlarına gelen 'nakl-i kubur' ne demektir? İşte cevabı..

SÜLEYMAN ŞAH İÇİN DE UYGULANAN NAKL-İ KUBUR MESELESİ

Kabirleri başka yere nakletmek, önemli bir sebep bulunmadıkça caiz görülmemiştir. Bir kabristan ne kadar eski olursa olsun, artık kendisine ihtiyaç kalmamış olsa bile yine bunun kabristan olarak korunması asıldır. Burasının satılarak veya üzerine binalar yapılarak, ölü kemiklerinin başka bir kabristana nakli, ölülerin hakkını çiğnemek olarak değerlendirilmiştir. Çünkü İslâm'da, ölülerin hakları dirilerin hakları kadar koruma altına alınmıştır.

Ancak su basması, yol geçmesi veya 'düşman tarafında kalması' gibi nedenlerle kabristanı başka yere nakletmek caizdir.

Cenaze, kabre konulup üzerine toprak atıldıktan sonra, artık cemaatin elinden çıkmış, yüce Allah'a teslim edilmiş sayılır. Artık zaruret bulunmadıkça kabrin açılmaması gerekir. Cenazenin gasbedilmiş yere veya gasbedilmiş bir elbise ile gömülmesi ya da bu yere başkasının sonra şûf'a yoluyla mâlik olması, zaruret hallerine örnek verilebilir. Bu takdirde, arazi veya elbise sahibinin isteği üzerine kabir açılır. Elbise alınınca kabir kapatılır ya da cenaze bu mülkten başka yere nakledilir. Bu yapılmadığı takdirde mülk sahibi toprağı düzelterek ekim yapabilir. Elbise sahibi de isterse elbisenin kıymetini alabilir.

Bir ölünün cesedi tamamen toprak kesilip kemikleri de kalmamış olmadıkça kabri açılarak yerine başkası defnedilemez. Ancak cenazeyi defin için başka bir yer kalmamışsa bu takdirde kemikleri toplanır; kendisiyle, yeni gömülecek olan ölü arasına toprak vb. şeyler engel olarak doldurulur ve kabir kapatılır.

Zaruret bulunmadıkça iki ve daha fazla cenaze bir kabre gömülmez. Zaruret olursa, aralarına toprak gibi bir engel konularak toplu mezar kullanımı caiz olur. Nitekim Uhud şehitleri için uygulama böyle olmuştur. Cabir b. Abdullah'tan şöyle dediği nakledilmiştir: "Uhud savaşında şehit düşen babam, başka bir şehit olan Amr İbnü'l-Cümûh ile birlikte bir kabre gömülmüştü. Babamı bu şekilde başkası ile bir kabırde bırakmaya gönlüm razı olmadı. Altı ay sonra kabri açtım. Babamı, kulağından başka, hemen hemen kabre koyduğum gündeki gibi taze bir halde buldum; çıkardım ve başka bir kabre yalnız başına gömdüm."

İslâm ülkesinde bulunan zimmîlerin (hristiyan ve yahudiler) kabırleri de, müslüman kabirleri gibi koruma altındadır. Onlara hayatlarında eziyet edilmesi haram olduğu gibi, ölümlerinden sonra da kemiklerinin kırılması, kabirlerinin dümdüz edilmesi yasaklanmıştır. Ancak, müslümanların yeni ele geçirdikleri bir yerde, ihtiyaç görülürse, düşmana ait kabirleri açmak, kemiklerini kaldırıp, burasını müslüman kabristanlığı veya mescid yapmak gibi başka bir amaçla kullanmak mümkün ve caizdir. (İbn Âbidin, Reddü'l-Muhtâr, İstanbul 1984, II 233-246; el-Fetevâ'l-Hindiyye, Beyrut 1400/1980 I, 165-167; Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, İstanbul 1985, s. 259-267)

www.yeniakit.com.tr

Bu haber toplam 2638 defa okunmuştur
DİĞER HABERLER
Üye İşlemleri