Karakter boyutu : 12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto

Hüseyin DERVİŞOĞLU

İFTARLIK GAZOZ

03.02.2016 23:42

1970’ler Türkiye’sinin barış ve huzur dolu Ege kasabalarından birinde ailesi ile beraber yaşayan Adem, zeki ve çalışkan bir öğrencidir. 5.sınıfı yeni bitiren Adem, yaz tatilini boş geçirmek istemez ve ailesine Gazozcu Cibar Kemal Usta ile çalışmak istediğini söyler. Zor da olsa ailesinden izni koparan Adem gazozcu çırağı olarak çalışmaya başlar. Ramazan ayının başıdır ve Adem camide imamın oruç ile anlattıklarını üzerine alınır, üstelik Berna da oruç tutacaktır. Küçük olduğu için oruç tutmasına izin vermeyen ailesinden gizli oruç tutmaya başlar fakat Ege’nin yaz sıcağında, bir yandan da gazoz satarken oruç tutmak hiç de kolay değildir. Hele de oruç bozmanın kefareti 61 gün iken ve Berna’nın aslında direk orucu tuttuğunu öğrenmişken! Susuzluk ve açlık onu çok yormuştur, seraplar görmeye başlar. Adem’in yaşadığı bu zorluklar, onu bir maceranın içine sürükler. Bitmek bilmeyen bu uzun gün, Gazozcu Ustası Cibar Kemal ve Adem için nasıl tamamlanacaktır?

Sinemamızın en özgün yönetmenlerinden birisi olan Yüksel Aksu’nun üçüncü filmi ile karşı karşıyayız. İlk iki filmi ile haklı olarak bir sonraki filmi merakla beklenen yönetmeni olan Yüksel Aksu, tıpkı Dondurmam Gaymak’ta olduğu gibi, Ege fonunu kullanarak toplumsal bir yaramızı işlemiş. İFTARLIK GAZOZ'un senaryosunu yazan ve yöneten Yüksel Aksu, kırk yıl öncesinin Türkiye panoramasını Ege’den yansıtırken eskimeyen bir hikâyeyi de hem duygusal hem eğlenceli öğelerle işliyor. Gazozların kapakları açılınca aynı tatta, duyguda buluşan Anadolu insanının yaşadıklarını, üzüntüyü, neşeyi, keyfi birlikte paylaşmalarını, 70'ler Türkiye’sinin zorlu günlerine rağmen aralarındaki samimi ve güçlü bağları Ramazan ayının ilk günlerinde çırak Adem’in gözünden anlatıyor. Ve “her şey bir niyetle başlar” sözünü film boyunca izleyicinin yüreğine fısıldıyor.

Film, Adem’in içine düştüğü imtihanı esas alsa da, Ramazan Ayı ile birlikte hoşgörünün nasıl zirve yapması gerektiğini gösteriyor. İslam ve hoşgörü kelimesini bu kadar naif anlatan çok az film gördüm.

Filmin, en büyük sürprizi şüphesiz Cem Yılmaz. Cem Yılmazın gerçekten inanılmaz bir performansla ortaya koyduğu Cibar Kemal karakterine ait. Baba mesleği el yapımı gazozculuğu, Ula’da tek başına ve var gücüyle yaşatmaya çalışan, ekmeğinin peşindeki bir küçük esnaf Cibar Kemal. Fakat yaz-kış demeden sürdürdüğü mesleği, ülke pazarına giren ‘coca cola’ ile ciddi ciddi darbe yemektedir. Cibar Kemal gibi Anadolu esnafı 3.dünyanın böğrüne hançer gibi saplanan küresel sermayeye karşı Anadolu kaplanlarının ilk habercisi olmaktadır adeta.  Cem Yılmaz’ın şimdiye kadar üstlendiği roller arasında ilk kez Egeli bir karakteri üstelik Ege’nin özgün şivesiyle canlandırdığı film, sanatçının kariyerinde çok özel ve farklı bir yere sahip olacaktır.

Cem Yılmaz’ı nasıl yönettiğini filmin yönetmeni Yüksel Aksu, kendisi ile yapılan bir röportajda şöyle dile getirmiş:

“Cem’le ‘Dondurmam Gaymak’tan beri bir projede buluşmayı hayal ediyordum. Bu filme nasip oldu. Ben kendisinden çok memnunum ama galiba o benden o kadar memnun değil. Çünkü ömür boyu ezilmiş, iteklenmiş bir adam olarak, sette 1,5 aylık bir iktidar yakalayınca tuhaflaşıyorum. Yıllarca hor görülmüşsün, hakir görülmüşsün, ezilmişsin büzülmüşsün, Cem Yılmaz var, starın en starı. Fırsatını bulmuşken, ezmedim de kılkuyruklaştım. E top da benim, kovamayacaklarına göre. O 1,5 ay açıkçası biraz agresiftim. Cem hep teskin etti, arabulucu oldu, kalabalıklarla aramı düzeltti ama çok çalıştırdım onu çok…” diyerek filmin başından sonuna hissedilen samimi atmosferin nasıl oluştuğunu da çok güzel ifade etmiş.

Bir paragraf filmin afişine açmak gerekir. Yüksel Aksu filmlerinin vazgeçilmez unsuru Muğla-Ula halkının da rol aldığı İFTARLIK GAZOZ’un afişini tasarlayan isim ulusal ve uluslararası çok sayıda film ve televizyon dizisinin afiş tasarımcısı Volkan Topkaya. History Channel’in tüm dünyada büyük ilgi gören dönem dizisi ‘Vikings’in dünya çapında afişini de tasarlayan Topkaya; Game of Thrones, True Blood, Ghost Rider (Hayalet Sürücü), Justified ve Snow White gibi projelerin görsel kampanyalarında yer aldı. Genç yetenek Volkan Topkaya, İFTARLIK GAZOZ için 18 farklı afiş hazırlarken Anadolu ve büyük şehirler için aralarından iki tanesi seçildi. Afişlerin, üç boyutlu versiyonları da sinemalarda yerini aldı. İftarlık Gazoz afişinin, 2016 yılının en iyi film afişleri arasında olacağına inanıyorum.

Film, görüntü yönetimi ile ayrı bir övgüyü hak ediyor. Görüntü Yönetimi dalında hatırı sayılır bir ödül adaylığı, belki de ödülün kendisini alır. Dört dörtlük bir görüntü yönetimi sizleri bekliyor.

Çocuk oyuncuların başarısını, dönemin ruhunu yansıtan müzik seçimlerini de ayrıca tebrik etmek lazım. İftarlık Gazoz, başta usta işi yönetim olmak üzere, unutulmaz Cem Yılmaz performansı ile de izlenmeyi hak eden bir film. Pişman olmazsınız.

iftarlik-gazoz-film-afisi.jpg

Künye

Senaryo: Yüksel Aksu

Tür: Komedi, Dram

Ülke: Türkiye

Süre: 115 dak.

Vizyon Tarihi: 29 Ocak 2016

Yapım: Teke Film, Nulook, EDGE

Yapımcı: Yüksel Aksu, Elif Dağdeviren, Muzaffer Yıldırım

Uluslararası Dağıtım/Satış: Mars Dağıtım

Türk Dağıtımcı: Mars Dağıtım

Müzik: Evanthia Reboutsika

Görüntü Yönetmeni: Mirsad Heroviç

Kurgu: Taner Sarf

Sanat Yönetmeni: Levent Kulaç

Kostüm Tasarımcısı: Fadim Üçbaş

Makyaj Sanatçısı: Derya Ergün

Oyuncular: Cem Yılmaz (Cibar Kemal), Berat Efe Parlar (Adem), Okan Avcı (Yörük Osman), Yılmaz Bayraktar (Hasan), Ummu Putgul (Gülizar), Macit Koper, Greta Fusco

Yönetmen: Yüksel Aksu

Dikkat: Yayınlanan bu yazının/haberin tüm hakları habername.com Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi yazının/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir.
Bu yazı toplam 1950 defa okunmuştur
YAZARIN SON YAZILARI
Üye İşlemleri