Karakter boyutu : 12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto

Hüseyin DERVİŞOĞLU

MACBETH

07.12.2015 08:01

Bu yıl prömiyerini yaptığı Cannes Film Festivali’nde 10 dakika boyunca ayakta alkışlanan, filmin başrol oyuncusu Michael Fassbender’in senaryo eline geçtikten sonra senaryoyu en az 200 kere okuduğunu açıkladığı bir film Macbeth. Filmin esin kaynağı, eserlerinde “insan tercihlerini yansıtır” şeklinde ifade edebileceğimiz ana fikri ısrarla işleyen Shakespeare’in en önemli eseri Macbeth olunca, filmin “Seçimlerimizin ya da hırslarımızın ne kadarı bize aittir?” sorusu etrafında şekillenmesi kaçınılmaz bir zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır.  

 

11. yüzyıl İskoçya’sında Kral Duncan’ın en yakın komutanlarından birisi olan Macbeth, asilere karşı çok önemli bir savaş kazanmıştır. Savaştan hemen sonra karşılaştığı üç kâhin kendisine kral olacağını söyler. Bu kehaneti aklından çıkaramayan Macbeth, hırslı eşinin de yönlendirmesiyle cinayetler ve entrikalarla dolu bir delirme sürecine girer. Kral Duncan’ı öldürür ve tahta geçer. Fakat Macbeth bununla yetinmeyecektir. Eline geçen güçle gitgide yalnızlaşan ve en yakın dostlarından bile şüphelenecek kadar paranoyaklaşan yeni Kral, kendisine engel gördüğü herkesi ortadan kaldırmaya kararlıdır.

 

Shakespeare, aslında bütün eserlerinde olduğu gibi Macbeth’de de “Kader” kavramını incelemeye, farklı bir bakış açısı getirmeye çalışmış. Avustralyalı yönetmen Justin Kurzel, Shakespeare’in orijinal anlatımına sadık kalmış. Yeni bir tartışma açmayı düşünmemiş. Filmin bütünlüğü içerisinde bu yönetmenin bilinçli tercihi olarak gözüküyor. Çünkü yönetmen Macbeth’in bilerek, isteyerek kötülüğü seçmesine tanıklık etmemizi ve bu şekilde,  yöneticilerin yapmış olduğu seçimin bireysel-toplumsal sonuçlarının neler olabileceğini düşünmemizi istemektedir.

 

Macbeth, özellikle görsel şölen bakımından şu ana kadar çevrilmiş tüm Macbeth filmlerinin önüne geçmiş. Özellikle (bana göre bir başyapıt olan) Bravehart tarzı savaş sahneleri akıldan hiç çıkmayacak kadar başarılı. Hatta rahatlıkla söyleyebilirim ki yönetmen Kurzel, asıl hikâyenin bilindik olmasının sıkıntısını görüntü yönetmeninin usta işi kadrajları ile aşmaya çalışmış. Doğrusu bunda da istediği sonucu almış. Görüntü yönetmeninin siyah ve kırmızı tonlara fazlaca yer vermesi ise sembolik olmaktan öteye gitmemiş. Bu görüntüler aşırı olsa da koca bir krallığın kaderini tek bir kişi üzerinden vermenin sonucu olarak başvurulmuş bir taktik diyelim.

 

Macbeth için söylenmesi gereken en önemli hususa gelelim. Başrol oyuncusu Fassbender’in oyunculuğu insanüstü bir performans. Macbeth’in yaşadığı hızlı psikolojik değişimleri verebilmek herkesin başarabileceği bir şey değildir. Şu ana kadar en iyi Macbeth yorumunu izledim desem abartmış olmam. Film, uzun bir süre bu Fassbender’in bu oyunu ile hatırlanacaktır. Gösterdiği performans ile bu sene Oscar’ı kucaklarsa beni şaşırtmamış olur.

 

Fassbender, kendisi ile yapılan bir röportajda yönetmenin nasıl bir Macbeth tasavvur ettiğini de çok güzel ifade etmiş. “Savaş sonrası stres bozukluğu” deyimini ben beğendim. Fassbender, “Justin, filmin izleyiciyle yakınlık kurmasını da istedi, aklını kaybeden bir adamın yakınında olmakla ilgili. Justin aslında ‘Macbeth’i hepimize ulaşır hale getirdi. Mesela bir noktada dedi ki, Macbeth savaş sonrası stres bozukluğu yaşıyor. O kadar ortadaydı ki bu ama hiç aklıma gelmemişti. Irak veAfganistan’dan gelen askerlerde olduğu gibi; olmayan birilerini görüyor, krizler geçiriyor. Macbeth bütün hayatını savaşta geçirmiş biri. Bu tespit benim için rolün anahtarı oldu.”

 

Görsel bir şölen olarak sunulan bu son Macbeth’i sinemaseverlerin kaçırmaması gerekir. Özellikle büyük perdesi olan bir salonda izleyenlerin ayrı bir keyif alacağını söyleyebilirim. 

 

macbeth-film-afisi.jpg

Künye

Orijinal Adı: Macbeth

Senaryo: Todd Louiso, Jacob Koskoff, Michael Lesslie  

Orijinal Fikir: William Shakespeare

Vizyon Tarihi: 04 Aralık 2015

Tür: Dram

Süre: 113 dak.

Ülke: İngiltere, Fransa, ABD

Yapım: See-Saw Films

Halkla İlişkiler Ajansı: BCG Presse

Türk Dağıtımcı: Bir Film

Yapımcı: Iain Canning, Laura Hastings-Smith, Emile Sherman

Ortak Yapımcı: Andrew Warren

İdari Yapımcı: Rose Garnett

Cast Direktörü: Jina Jay

Besteci: Jed Kurzel

Görüntü Yönetmeni: Adam Arkapaw

Genel Yayın Yönetmeni: Chris Dickens

Sanat Süpervizörü: Nick Dent

Oyuncular: Michael Fassbender (Macbeth), Marion Cotillard (Lady Macbeth), David Thewlis (Duncan), Paddy Considine (Banguo), Jack Reynor (Malcolm), Sean Harris (Macduff), Elizabeth Debicki (Lady Macduff), David Hayman (Lennox)

Yönetmen: Justin Kurzel

Dikkat: Yayınlanan bu yazının/haberin tüm hakları habername.com Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi yazının/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir.
Bu yazı toplam 2264 defa okunmuştur
YAZARIN SON YAZILARI
Üye İşlemleri